Loading

Stare powiedzenie mówi, że jesteśmy tym, co jemy, dlatego ważne jest nie tylko odpowiednie wybieranie potraw, ale i znaczenie ma sposób, w jaki jest ono przyrządzane.

Do zdrowego gotowania nie są nam potrzebne żadne specjalne przyrządy czy też akcesoria, wystarczy to, co znajdziemy w większości domów. Podstawą zdrowego jedzenia są warzywa.

Warto jednak pamiętać, że najzdrowsze są na surowo, jeśli mamy zamiar je przyrządzać to róbmy to od razu po umyciu i obraniu. Wtedy są świeże. Jeśli nasze gotowanie będzie się odbywało w dużej ilości wody to stracimy w nim sporo witamin i minerałów zawartych w warzywach.

Dlatego starajmy się gotować na małej ilości wody. Najlepszym gotowaniem jest to, które odbywa się nie w wodzie a na parze. W ten sposób można przygotować warzywa, ryby i mięsa.

Gotując na parze nie pozbędziemy się z warzyw żadnych cennych składników. Podczas standardowego gotowania są one odlewane wraz z woda.

Możemy kupić specjalny wkład do gotowania w ten sposób lub robić to na metalowym sitku. Warzywa czy mięso wkładamy do naczynia z niewielka ilością wody, przykrywamy i gotujemy aż zmięknie. Jest też sposób by odchudzić mięso, często, bowiem razem z nim spożywamy spore ilości tłuszczu. Dlatego jeśli będziemy podawać drób to przed przyrządzeniem zdejmijmy z niego skórkę, a z wieprzowiny czy innego mięsa starajmy się odkroić jak najwięcej tłuszczu. Wskazane jest też używanie takich metod przyrządzania, podczas których nie wymaga się dokładania tłuszczu. Można też usunąć tłuszcz z gulaszu czy sosu poprzez schłodzenie.

Wtedy można z wierzchu zdjąć warstwę tłuszczu, która się wytrąci. Możemy też włożyć trochę więcej wysiłku i pieczenie też będzie zdrowe. Wystarczy ż mięsa i ryby będziemy piec w rękawach, torebkach, dzięki temu zachowamy aromaty i wyraźny smak. Warzywa należy zapiekać w foli aluminiowej, dzięki czemu nie ulegają one wysuszeniu.

Ale przyrządzanie to także smażenie, które jest uznawane za najbardziej niezdrowy sposób na przyrządzanie potraw. Dlatego do smażenia należy wykorzystywać olej rzepakowy, albo inny, który ma wysoką temperaturę dymienia.

Powinniśmy jak najmniej stosować oleju słonecznikowego, masła, bowiem w nich pod wpływem wysokich substancji powstają groźne dla zdrowia substancje. Wszelkie mięsa i warzywa wkładajmy na gorący tłuszcz, w ten sposób ograniczymy ich wchłanianie do potraw.

Wyposażmy nasza kuchnię w patelnie teflonowe, tytanowe czy grillowe, dzięki temu będziemy mogli smażyć na minimalnej ilości tłuszczu.